Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Carmela Miniscalco Mattsson

Universitetslektor, adjungerad

Carmela Miniscalco Mattsson
Universitetslektor, adjungerad
Akademisk grad: Docent,
carmela.miniscalco@neuro.gu.se
0703-911260

Postadress: Gillbergcentrum, Kungsgatan 12 A, 41119 Göteborg
Besöksadress: Gillbergcentrum, Kungsgatan 12 A , 41119 Göteborg


Sektionen för psykiatri och neurokemi vid Institutionen för neurovetenskap och fysiologi (Mer information)
Blå stråket 15, vån 3 SU/Sahlgrenska
413 45 Göteborg
031-342 10 00
Besöksadress: Blå stråket 15, vån 3 SU/Sahlgrenska , 413 45 Göteborg

Om Carmela Miniscalco Mattsson

Leg logoped, docent
carmela.miniscalco@neuro.gu.se

Carmela Miniscalco är docent i logopedi och adjungerad till Gillbergcentrum, Göteborgs universitet. Hon har arbetat kliniskt med barn med språkstörning i 30 år. Hon är författare till ett 30-tal artiklar och ett bokkapitel om språk och kommunikationssvårigheter och deras relation till neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Hon handleder för närvarande fyra doktorander. Hennes huvudintresse inom klinik, forskning och undervisning är utveckling av språk och kommunikation och förekomst av språkstörning hos barn med autism.
Carmela är en av projektledarna för AUDIE-projektet (AUtism Detection and Intervention in Early life), som påbörjades vid Enheten för barnneuropsykiatri (BNK) i samarbete med BVC och habiliteringscenter i Göteborg 2009-11. Carmela är huvudsökande och projektledare för det 3-åriga FORTE-projektet som pågår till och med 2018 och handlar om ”Språkförmåga hos barn med autismspektrumstörning: En populationsbaserad longitudinell studie”. I det projektet följs AUDIE-gruppen upp igen när barnen är i skolåldern. Hon var också huvudsökande och projektledare för det 3-åriga Arvsfondprojekt som startade på BNK, Sahlgrenska universitetssjukhuset 2013: Insatser för små barn med autism – Kunskap, metodutveckling och bemötande ur ett delaktighetsperspektiv. Syftet med det projektet var att förbättra insatser för förskolebarn med autism i samband med avslutad utredning genom 1) föräldrautbildning på kliniken, 2) ökat stöd till förskolan 3) kunskapsspridning. Föräldrautbildning till små barn med autism ingår nu som klinisk rutin efter utredning på BNK. Nyligen beviljade FORTE ett 3-årigt anslag till projektet ”En populationsbaserad studie om språkutveckling hos barn efter exponering för per- och polyfluorerade ämnen (PFAS)” där Carmela är huvudsökande och projektledare. Projektet kommer att starta år 2019.

 

Visar 21 - 30 av 46

2014

Face viewing patterns in young children with autism spectrum disorders: Speaking up for a role of language comprehension.
Jakob Åsberg Johnels, Christopher Gillberg, Terje Falck-Ytter, Carmela Miniscalco
Journal of speech, language, and hearing research : JSLHR, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The effectiveness of phonological intervention in preschool children: a single-subject design study.
Nanna Palle, Agneta Berntsson, Carmela Miniscalco, Christina Persson
Logopedics, phoniatrics, vocology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2013

Autism in community pre-schoolers: Developmental profiles.
Anne-Katrin Kantzer, Elisabeth Fernell, Christopher Gillberg, Carmela Miniscalco
Research in developmental disabilities, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 21 - 30 av 46

Visar 21 - 30 av 46

2014

Face viewing patterns in young children with autism spectrum disorders: Speaking up for a role of language comprehension.
Jakob Åsberg Johnels, Christopher Gillberg, Terje Falck-Ytter, Carmela Miniscalco
Journal of speech, language, and hearing research : JSLHR, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The effectiveness of phonological intervention in preschool children: a single-subject design study.
Nanna Palle, Agneta Berntsson, Carmela Miniscalco, Christina Persson
Logopedics, phoniatrics, vocology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2013

Autism in community pre-schoolers: Developmental profiles.
Anne-Katrin Kantzer, Elisabeth Fernell, Christopher Gillberg, Carmela Miniscalco
Research in developmental disabilities, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 21 - 30 av 46

Sidansvarig: Webbredaktör|Sidan uppdaterades: 2018-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?