Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Verksamhetsintegrerat lärande


Syftet med verksamhetsintegrerat lärande (VIL) på logopedprogrammet är att studenten skall tränas i att integrera förvärvade teoretiska kunskaper med praktik i logopedisk bedömning, diagnostik och åtgärd/behandling. Studentens förmåga att interagera med patienter, anhöriga och annan personal skall utvecklas. Genom praktiken skall studenterna få praktisk erfarenhet av logopediskt arbete. Detta kan ske inom olika verksamheter såsom logopedmottagningar på sjukhus och inom primärvård, främst inom Västragötalandsregionen, men också inom kommun och skola.

Det verksamhetsintegrerade lärandet (praktiken) på logopedutbildningen är utformat för att stärka den personliga professionella utvecklingen, genom att det blir möjligt att följa både långa och korta processer både avseende de studerandes lärprocess och patientens vårdprocess. En ny typ av lärandeaktivitet som bygger på peer-learning anknyter till VIL, VIL-seminarier, där de studerande på termin 7 ansvarar för seminarier med de studerande på termin 5 i samband med VIL. Praktiken startar termin 5 och är fördelad på tre kurser (termin 5, 6 och 7). En progression i dessa kurser syns i den studerandes ökade erfarenhet och grad av självständighet.

Momenten samtalsmetodik och professionellt förhållningssätt löper parallellt med praktiken, vilket ger studenterna upprepade möjligheter att reflektera över och diskutera kring patientkontakter.

”Hela upplevelsen har ökat min vilja att bli logoped. Det verkar vara ett väldigt varierande och givande jobb där man verkligen känner att man hjälper folk!"(student efter auskultation t2)

Sidansvarig: Katja Laakso|Sidan uppdaterades: 2018-09-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://neurophys.gu.se/sektioner/halsa-och-rehabilitering/utbildning/logopedprogrammet/verksamhetsintegrerat-larande/
Utskriftsdatum: 2019-12-08