Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Charlotta Saldert

Professor

Charlotta Saldert
Professor
Akademisk grad: Docent,
charlotta.saldert@neuro.gu.se
031-786 6885

Rumsnummer: A621
Postadress: Box 452, 40530 Göteborg
Besöksadress: Medicinargatan 8B, plan 6 , 41390 Göteborg


Sektionen för hälsa och rehabilitering vid Institutionen för neurovetenskap och fysiologi (Mer information)
Box 455
405 30 Göteborg
Besöksadress: Arvid Wallgrens backe hus 1 O 2 , 413 46 Göteborg

Om Charlotta Saldert

Forskare, fil dr, leg.logoped
charlotta.saldert@neuro.gu.se

Disputerade 2006 i lingvistik med avhandlingen Inference and Conversational Interaction: Pragmatic language disturbances related to stroke. Arbetar som forskare och lärare vid institutionen för neurovetenskap och fysiologi, sektionen för hälsa och rehabilitering, enheten för logopedi. Är även anställd som logoped inom Enheten för neurologopedi vid Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Undervisningsområden

Undervisar om förvärvade kommunikationsstörningar hos vuxna, främst om pragmatiska språkstörningar och funktionell kommunikation samt om samtalsinteraktion vid kommunikationsstörningar. Handleder magister- och masteruppsatser samt en doktorand (Joana Kristensson).

Forskningsområden

Forskar om hur kommunikationsstörningar påverkar samtalsinteraktionen i vardag och i vårdsituationer i samband med stroke och progredierande neurologiska sjukdomar. Med hjälp av olika former av samtalsanalys i kombination med frågeformulär och interjuver kartläggs problem som kan uppstå i samtalet och vad man gör för att underlätta kommunikationen. Dessutom utvärderas behandlingsprogram som riktas mot samtalspartners till personer med kommunikationsstörningar.

Ordfinnandesvårigheter (anomi) i samband med hjärnskada är ett annat forskningsfält. I projektet Anomi vid stroke och progredierande neurologiska sjukdomar undersöks hur förmågan att hitta ord och benämna kan påverkas på olika sätt vid olika skador. Här utforskas även vilka kommunikativa strategier som används vid svårigheter att hitta ord, samt om det hjälper att träna sin benämningsförmåga med intensivbehandling.

Senaste publikationer

Public awareness of aphasia – results of a Swedish sample
Ingrid Henriksson, Andreas Hjertén, Jesper Zackariasson, Linda Davidsson, Amanda Andersson Damberg et al.
Aphasiology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Interaction between nursing staff and residents with aphasia in long-term care: A mixed method case study
Charlotta Saldert, Hannah Bartonek Åhman, Steven Bloch
Nursing Research and Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Complexity in measuring outcomes after communication partner training: alignment between goals of intervention and methods of evaluation
Charlotta Saldert, Lise Randrup Jensen, Monica Blom Johansson, Nina Simmons-Mackie
Aphasiology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Naming of Objects and Actions after Treatment with Phonological Components Analysis in Aphasia
Joana Kristensson, Charlotta Saldert
Clinical Archives of Communication Disorders, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Exploring communication strategies for the facilitation of person-centred care: a comparison of three methods for analysis
Emma Forsgren, Charlotta Saldert
Journal of Interactional Research in Communication Disorders/Equinox, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Pragmatic Assessment and Intervention in Adults
Charlotta Saldert
Research in Clinical Pragmatics (Series: Perspectives in Pragmatics, Philosophy & Psychology, Vol. 11). Louise Cummings (ed.), Wien, Springer , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Improving medical students’ knowledge and skill in communication with people with speech-language disorders
Emma Forsgren, Charlotta Saldert
Poster presentation, International Forum on Quality and Safety in Healthcare, Gothenburg, Sweden, 2016-04-14, Poster (konferens) 2016
Poster (konferens)

Visar 1 - 10 av 46

2019

Public awareness of aphasia – results of a Swedish sample
Ingrid Henriksson, Andreas Hjertén, Jesper Zackariasson, Linda Davidsson, Amanda Andersson Damberg et al.
Aphasiology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

Interaction between nursing staff and residents with aphasia in long-term care: A mixed method case study
Charlotta Saldert, Hannah Bartonek Åhman, Steven Bloch
Nursing Research and Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Complexity in measuring outcomes after communication partner training: alignment between goals of intervention and methods of evaluation
Charlotta Saldert, Lise Randrup Jensen, Monica Blom Johansson, Nina Simmons-Mackie
Aphasiology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Naming of Objects and Actions after Treatment with Phonological Components Analysis in Aphasia
Joana Kristensson, Charlotta Saldert
Clinical Archives of Communication Disorders, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

Exploring communication strategies for the facilitation of person-centred care: a comparison of three methods for analysis
Emma Forsgren, Charlotta Saldert
Journal of Interactional Research in Communication Disorders/Equinox, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Pragmatic Assessment and Intervention in Adults
Charlotta Saldert
Research in Clinical Pragmatics (Series: Perspectives in Pragmatics, Philosophy & Psychology, Vol. 11). Louise Cummings (ed.), Wien, Springer , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Improving medical students’ knowledge and skill in communication with people with speech-language disorders
Emma Forsgren, Charlotta Saldert
Poster presentation, International Forum on Quality and Safety in Healthcare, Gothenburg, Sweden, 2016-04-14, Poster (konferens) 2016
Poster (konferens)

Visar 1 - 10 av 46

Sidansvarig: Milijana Malmberg|Sidan uppdaterades: 2017-12-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?