Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ingrid Henriksson

Universitetslektor

Ingrid Henriksson
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
ingrid.henriksson@neuro.gu.se
031-786 6883

Rumsnummer: A622
Postadress: Box 452, 40530 Göteborg
Besöksadress: Medicinargatan 8 b, plan 6 , 41390 Göteborg


Sektionen för hälsa och rehabilitering vid Institutionen för neurovetenskap och fysiologi (Mer information)
Box 455
405 30 Göteborg
Besöksadress: Arvid Wallgrens backe hus 1 O 2 , 413 46 Göteborg

Om Ingrid Henriksson

Disputerade 2009 i logopedi med en avhandlingen Aphasia and the Challenge of Writing. Arbetar sedan 2002 på Institutionen för neurovetenskap och fysiologi, Enheten för logopedi som lärare på Logopedprogrammet. Logopedexamen vid Göteborgs universitet 1986, har arbetat bl a på Afasilinjen på Oskarshamns folkhögskola, Rehabiliteringsmedicinska kliniken på Danderyds sjukhus, DART (Västsveriges dataresursteam) och Enheten för Neurologopedi, Sahlgrenska Universitetssjukhuset. 2002-2005 studierektor på Logopedprogrammet, GU.

Undervisningsområden

Undervisar om kommunikationsstörningar hos vuxna, ansvarar på grundutbildningen för kurserna Språkstörningar hos vuxna, Neuro- och psykolingvistik, Forskningsseminarier, Fördjupningsseminarier och Projektarbete i logopedi. Lärare på klinisk dialog, handledning av examensarbeten och magisteruppsatser, ansvarig för läsår 3.

Forskningsområden

Avlutat avhandlingsprojekt, Aphasia and the Challenge of Writing, beskriver hur skrivförmågan påverkas vid afasi och hur nedsatt skrivförmåga kan kompenseras med datorbaserat skrivstöd. För insamling och analys av data användes key stroke logging, där allt som görs från tangentbordet sparas i datafiler och möjliggör analys av skrivprocessen. En av de ingående studierna presenterade resultat från hur otränade personer skattade berättelser gjorda av deltagare med afasi.
Finansiärer: Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap; Stiftelsen Wilhelm och Martina Lundgrens Vetenskapsfond; Strokeförbundet; Stiftelsen Promobilia; Harald och Louise Ekmans forskningsstiftelse.

Läs mer om Ingrid Behrns forskningsprojekt kring kommunikation vid afasi.

Andra forskningsintressen:

Pedagogiska frågor

Systematisk reflektion som redskap i kunskapsutveckling och intro-interaktivt lärande. Projektgrupp: Lena Hartelius (projektledare), Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Annelie Goulding, Psykologiska institutionen; Ingrid Toshach Gustafsson, Institutionen för pedagogik och didaktik, Ingrid Behrns, Institutionen för neurovetenskap och fysiologi. Projekt finansieras av Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL).

Riktlinjer för bibehållen integritet och god etik vid användningen av patientbaserade inspelningar i interaktivt lärande.
Projektgrupp: Åsa Abelin, Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori; Ingrid Behrns (projektledare), Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Katja Laakso Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Mattias von Feilitzen, Institutionen för tillämpad informationsteknologi.
Projektet finansieras av PIL-enheten och Sahlgrenska Akademin.
Läs mer om projektet här

Senaste publikationer

Book talk and aphasia: the power of a book
Ingrid Henriksson, Katja Laakso
International Journal of Language & Communication Disorders, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Public awareness of aphasia – results of a Swedish sample
Ingrid Henriksson, Andreas Hjertén, Jesper Zackariasson, Linda Davidsson, Amanda Andersson Damberg et al.
Aphasiology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Changes in writing ability over a three year period – a case study from a person with post-stroke aphasia
Charlotte Johansson, Åsa Wengelin, Ingrid Henriksson
International Clinical Phonetics and Linguistics Association Conference, University of Malta. , Poster (konferens) 2018
Poster (konferens)

Sensitivity of “Best Language” (item 9) of the National Institutes of Health Stroke Scale
Angelina Grönberg, Ingrid Henriksson, Arne Lindgren
International Stroke Conference, 24 -26 January, 2018, Los Angeles, USA, Poster (konferens) 2018
Poster (konferens)

Aphasia detection with NIH stroke scale item 9 “Best Language”
Angelina Grönberg, Ingrid Henriksson, Arne Lindgren
European Stroke Organisation Conference, 16 – 18 May, 2018, Gothenburg, Sweden, Poster (konferens) 2018
Poster (konferens)

Writing fluency in patients with low-grade glioma before and after surgery
Malin Antonsson, Charlotte Johansson, Lena Hartelius, Ingrid Henriksson, Francesca Longoni et al.
International Journal of Language and Communication Disorders, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Aphasia and literacy - the insider's perspective
Emma Kjellén, Katja Laakso, Ingrid Henriksson
International Journal of Language and Communication Disorders, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Writing personal narratives with aphasia
Charlotte Johansson, Lena Hartelius, Åsa Wengelin, Ingrid Behrns
Stem-, Spraak- en Taalpathologie. 16th International Science of Aphasia Conference. Sept. 17-22 2015, Aveiro, Portugal. , Poster (konferens) 2015
Poster (konferens)

Cognitive writing process characteristics of aphasia patients:
Mariëlle Leijten, Elise Drijbooms, Ingrid Behrns
Collaboration of Aphasia Trialists, CATs, Future Directions For Aphasia Research, 6th March, 2015, City University, London, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 30

2019

Book talk and aphasia: the power of a book
Ingrid Henriksson, Katja Laakso
International Journal of Language & Communication Disorders, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Public awareness of aphasia – results of a Swedish sample
Ingrid Henriksson, Andreas Hjertén, Jesper Zackariasson, Linda Davidsson, Amanda Andersson Damberg et al.
Aphasiology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

Changes in writing ability over a three year period – a case study from a person with post-stroke aphasia
Charlotte Johansson, Åsa Wengelin, Ingrid Henriksson
International Clinical Phonetics and Linguistics Association Conference, University of Malta. , Poster (konferens) 2018
Poster (konferens)

Sensitivity of “Best Language” (item 9) of the National Institutes of Health Stroke Scale
Angelina Grönberg, Ingrid Henriksson, Arne Lindgren
International Stroke Conference, 24 -26 January, 2018, Los Angeles, USA, Poster (konferens) 2018
Poster (konferens)

Aphasia detection with NIH stroke scale item 9 “Best Language”
Angelina Grönberg, Ingrid Henriksson, Arne Lindgren
European Stroke Organisation Conference, 16 – 18 May, 2018, Gothenburg, Sweden, Poster (konferens) 2018
Poster (konferens)

Writing fluency in patients with low-grade glioma before and after surgery
Malin Antonsson, Charlotte Johansson, Lena Hartelius, Ingrid Henriksson, Francesca Longoni et al.
International Journal of Language and Communication Disorders, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

Aphasia and literacy - the insider's perspective
Emma Kjellén, Katja Laakso, Ingrid Henriksson
International Journal of Language and Communication Disorders, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Writing personal narratives with aphasia
Charlotte Johansson, Lena Hartelius, Åsa Wengelin, Ingrid Behrns
Stem-, Spraak- en Taalpathologie. 16th International Science of Aphasia Conference. Sept. 17-22 2015, Aveiro, Portugal. , Poster (konferens) 2015
Poster (konferens)

Cognitive writing process characteristics of aphasia patients:
Mariëlle Leijten, Elise Drijbooms, Ingrid Behrns
Collaboration of Aphasia Trialists, CATs, Future Directions For Aphasia Research, 6th March, 2015, City University, London, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 30

Sidansvarig: Milijana Malmberg|Sidan uppdaterades: 2017-12-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?