Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tvärsnittsstudier: för att beskriva och undersöka konsekvenser i daglig liv för personer med medfödda eller tidigt förvarande neurologiska tillstånd

Hur uppfattar personer, barn eller vuxna med medfödda eller tidigt förvärvade neurologiska tillstånd sitt eget görande.? Vad är viktigt för dem i sitt vardagsgörande och vad kan vara hinder? Hur uppfattar barn att de lär sig sådant som kan ha varit annorlunda för dem som att klara aktiviteter som vanligtvis kräver två händer när man har en sämre fungerande hand?. Hur uppfattar deras föräldrar vad som krävs för inlärning? Och hur fungerar fjärr- kommunikation för personer som har svåra kommunikationsnedsättning kombinerat med kognitiva svårigheter? Detta är frågor som forskargruppen undersöker i studier som genomförs med olika kvalitativa forskningsmetoder.

Forskargruppen genomför även kvantitativa tvärsnittsstudier. Studier syftar till att beskriva konsekvenserna av kognitiva nedsättningar i dagligt liv för personer med ryggmärgsbråck, som tex svårighet med tidshantering. Färdigheter i görandet aktivitetsutförande, d.v.s. kvaliteten på aktivitetsutförandet, hos barn och unga vuxna med Dystrofi Myotonika undersöks med instrumentet Assessment of Motor and Process Skills (AMPS).

Publikationer

Bergqvist L, Öhrvall AM, Himmelmann K, Peny-Dahlstrand M. When I do, I become someone: experiences of occupational performance in young adults with cerebral palsy. Disabil Rehabil. 2019 Feb;41(3):341-347.

Lidman G, Himmelmann K, Gosman-Hedström G, Peny-Dahlstrand M.
How children with cerebral palsy master bimanual activities from a parental perspective.
Scand J Occup Ther. 2018 Jul;25(4):252-259

Buchholz M, Ferm U, Holmgren K. Support persons' views on remote communication and social media for people with communicative and cognitive disabilities.
Disabil Rehabil. 2018 Nov 28:1-9

Buchholz M, Ferm U, Holmgren K That is how I speak nowadays" - experiences of remote communication among persons with communicative and cognitive disabilities. Disabil Rehabil. 2018 Jun;40(12):1468-1479

Persson M, Janeslätt G, Peny-Dahlstrand M.
Daily time management in children with spina bifida. J Pediatr Rehabil Med. 2017 Dec 11;10(3-4):295-302

Buchholz Margret, Mattsson Müller, Ingrid Ferm, Ulrika. Text messaging with pictures and speech synthesis for adolescents and adults with cognitive and communicative disabilities – professionals’ views about user satisfaction and participation. Technology and Disability, 2013, Vol.25(2), pp.87-98

Peny-Dahlstrand M, Krumlinde Sundholm, L, Gosman-Hedström G. Patterns of participation in school-related activities and settings in children with spina bifida. Disabil Rehabil. 2013 Oct;35(21):1821-7

Peny-Dahlstrand M, Krumlinde Sundholm L, Gosman-Hedström. G Is autonomy related to the quality of performance of everyday activities in children with spina bifida? Disabil Rehabil 2012. 34 (6) s. 514-21

Peny-Dahlstrand M, Åhlander A-C, Krumlinde –Sundholm L, Gosman-Hedström G. Quality of performance of everyday activities in children with spina bifida: a population-based study. Acta Peadiatr 2009;98:1674-1679.
 

 

Sidansvarig: Maida Ejupovic |Sidan uppdaterades: 2019-04-01
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?