Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Forskningsprojekt

Görandet kan studeras av forskargruppen ur många olika synvinklar. En viktig utgångspunkt i de studier som forskargruppen driver är det personcentrerade perspektivet och att undersöka hur personer, barn och vuxna själva uppfattar sin situation. Vi bedriver studier om hur unga personer med cerebral pares själva uppfattar sitt görande, hur barn med spastisk unilateral cerebral pares och deras föräldrar uppfattar hur barnet lär sig klara bimanuella aktiviteter och hur personer med kommunikationsnedsättningar uppfattar sina möjligheter att använda fjärr-kommunikation.

Interventionsstudier bedrivs runt den personcentrerade metoden Cognitive Orientation to Occupational Performance (CO-OP ApproachTM) för att undersöka om metoden kan öka barn och unga vuxna med cerebral pares (CP) eller ryggmärgsbråcks färdigheter att utföra/ göra aktiviteter, nå sina egna mål, öka sin exekutiva förmåga. Studier om interventioner som ökar förutsättning för aktivitet, som bimanuell arbetsterapeutisk träning i kombination med botulinum toxin injektioner genomförs också.

Översättning, kulturvalidering och prövning av personcentrerade instrument genomförs även inom forskargruppen. Bla prövas instrumentet Mental Fatigue Scale (MFS) i en modifierad version (m- MFS) för personer med cerebral pares. Ett annat instrument Childrens Occupational Self assessement (COSA) som mäter barns egen uppfattning om sin utförandekompetens och vilka aktiviteter som är viktiga för dem har översatt från engelska och kulturvaliderats till en svensk version (COSA-S).
 

Projekt

 

Sidansvarig: Maida Ejupovic |Sidan uppdaterades: 2019-03-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?