Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nu har Primula öppnat

Nyhet: 2017-03-06

Nu kan du rapportera det som gäller dig och din anställning i Primula, allt som du tidigare skrev in i egenrapporteringen och mer. Senast den 10 mars behöver du rapportera i Primula för att dina ärenden ska komma med på nästa löneutbetalning.

Var hittar jag Primula?

Du hittar Primula där du tidigare hittade egenrapporteringen:
Logga in med ditt x-konto i Medarbetarportalen och klicka på ”verktyg” i menyn längst upp på sidan, alternativt klicka på ditt namn längst upp till höger och gå till ”profil och inställningar”.

Du kan också klicka här för att komma direkt till Primulas webbsida (inloggning med x-konto krävs)

Vad rapporterar jag i Primula?

Du rapporterar som tidigare när du ansöker om ledighet, tillägg (övertid och kostförmån etc.), sjukdom, bisysslor och ändringar av personuppgifter. Du har även möjlighet att titta på egna saldon, lönespecifikationen och kontrolluppgift. Från och med idag rapporterar du även friskvård, läkemedel och sjukvård, resor och utlägg, löneväxling och kostförmån.

Hur ser de nya rutinerna ut?

De nya rutinerna innebär att flera blanketter ersätts med formulär i Primula. Dina kvitton scannar du in eller fotograferar och bifogar digitalt i formulären. Originalkvitton ska häftas på utläggsbilaga och skickas till din institution/motsvarande för arkivering. När det gäller högkostnadskort behåller du det tillsammans med originalkvitton själv samt kopierar det tillsammans med originalkvitton och skickar in till din institution/motsvarande för arkivering.

OBS! Det har tidigare informerats om att du ska spara dina originalkvitton själv, detta är felaktigt förutom när det gäller högkostnadskortet.

Sjukanmälan ska du hädanefter rapportera i Primula direkt den dagen du blir sjuk för att senare rapportera den dagen du blir frisk. Det görs för att du ska få rätt lön.

Hur rapporterar jag övriga ärenden?

Skatt och jämkning samt föräldrapenningtillägg rapporterar du via Statens servicecenters kundwebb. I kundwebben kan du också begära arbetsgivarintyg och ställa frågor, se nedan.

Hur vet jag hur jag ska göra?

Primula är intuitivt och självinstruerande, vilket innebär att systemet är uppbyggt på ett sätt som gör att det faller sig naturligt att använda. I Primula finns informationsrutor som är till stor hjälp om du är osäker. Det finns även lathundar att ladda ner för dig som behöver extra support.

På Medarbetarportalen hittar du frågor och svar, titta gärna där innan du ställer din fråga, se nedan.

Här hittar du vanliga frågor och svar samt lathund i Primula för medarbetare

Support

Support ges från och med idag av Statens servicecenter, SSC. Information om olika kontaktvägar till SSC, länk till kundwebben samt lathund för hur du använder kundwebben finns på Medarbetarportalen.

Om du har frågor om dina specifika ärenden eller funktioner i Primula, kontakta i första hand din personalhandläggare/motsvarande på din institution/motsvarande.

Här finns mer information om support från Statens servicecenter

Här finns mer information om projektet PA 2.0 och vad det innebär med systembytet

AV:

Artikeln publicerades först på: medarbetarportalen.gu.se

Sidansvarig: Josefin Bergenholtz|Sidan uppdaterades: 2016-09-23
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?